Sunday, September 27, 2009

HIKMAT HARI RAYA :

SEBENARNYA setiap detik peristiwa pada kedua-dua hari raya tersebut adalah mengandungi hikmah dan makna atau merupakan gambaran simbolik kepada apa yang akan berlaku ke atas manusia selepas mati.

Inilah hikmah,selain hikmat-hikmat yang sering diperkatakan menegenai hal yang berkaitan dengan kemanusiaan dan kemasyarakatan.

Mengikut hukama' / ulama' :

"Hari raya itu adalah untuk mengingatkan hamba Allah kepada hari akhirat (hari kiamat).Apa yang berlaku pada hari raya adalah tamsilan kepada detik-detik peristiwa yang akan berlaku pada hari kiamat ..."


Justeru,hukama' menganjurkan agar setiap peristiwa pada hari raya direnungi dan dibayangkan sebagai ibarat atau tamsilan kepada peristiwa yang akan berlaku pada hari kiamat kelak,

sebagaimana berikut:

1- Saat berlalunya bulan Ramadhan diibaratkan sebagai ketibaan saat kematian seseorang hamba Allah.

2- Bunyi mercun atau riang gembira hilai ketawa kanak-kanak pada hari raya diibaratkan sebagai bunyi tiupan sengkakala pada hari kebangkitan manusia dari kubur mereka.

3- Panggilan (tuntutan) sembahyang hari raya diibaratkan sebagai seruan Israfil pada Hari Kebangkitan di atas shakhrah (batu besar) di Baitul-MaQdis, "Hai segala tulang yang hancur! Hai segala kulit yang lebur! Hai segala bulu yang gugur.Telah diperkenankan kamu dibawa mengadap Allah".

4- Keluarnya muslimin dan muslimat beramai-ramai ke masjid atau ke padang untuk mengerjakan ibadah sembahyang sunat hari raya ditamsilkan dengan keluarnya (kebangkitan) manusia bertaburan dari kubur masing-masing pada hari kebangkitan (yaumul-ba'ts) lalu bergerak ke padang Mahsyar.

5- Pelbagai cara orang pergi ke masjid,ada berjalan kaki dan juga menaiki kenderaan.Keadaan yang berjalan kaki,ada yang perlahan,ada yang cepat atau terburu-buru.Dan yang berkenderaan pula dengan pelbagai jenis kenderaan,daripada basikal hingga kepada kereta mewah. Keadaan ini diibaratkan kepada pelbagai keadaan perjalanan manusia dari kubur mereka ke padang Mahsyar kelak.

6- Ketibaan jemaah di masjid atau di padang pula ditamsilkan dengan ketibaan seluruh manusia di padang Mahsyar.

7- Keadaan jemaah di masjid atau di padang dengan pelbagai pakaian, rupa paras, warna kulit dan keadaan tempat duduk mereka ditamsilkan sebagai keadaan yang akan dialami oleh manusia di padang Mahsyar nanti.

Antara mereka ada yang putih dan ada yang hitam muka mereka, ada yang duduk di bawah naungan 'Arasy,ada yang berpeluh berjemur panas.Ada juga mereka yang menduduki tempat teristimewa,iaitu

para anbia',aulia' dan syuhada'.

8- Berdiri (Qiam) para jemaah untuk sembahyang sunat hari raya pula ditamsilkan sebagai berdirinya seluruh manusia di padang Mahsyar menghormati Tuhan Rabbul-Jalil.

9- Segala perbuatan dan bacaan dalam sembahyang sunat hari raya itu adalah sebagai tamsilan atau menggambarkan peristiwa demi peristiwa yang akan berlaku pada hari kiamat.

10- Selepas sembahyang,apabila Imam bangun membaca khutbah,maka tamsilannya ialah,Jibrail bangun mengumumkan keputusan nasib manusia di akhirat,sama ada menerima kebahagiaan atau kecelakaan (ditempatkan di syurga atau di neraka).

Demikianlah,anjuran hukama' supaya apa yang berlaku pada hari raya itu direnungi dan dijadikan iktibar,dikaitkan dengan peristiwa-peristiwa yang bakal terjadi pada hari kiamat.Dengan berbuat demikian,diharap akan timbul keinsafan dan ketaQwaan dalam diri.


0 comments:

Post a Comment