Wednesday, October 7, 2009

SEJARAH ILMU USUL FIQH

Syariat Islam yang datang kepada kita yang dasarnya ialah Al-Qur’an. Kemudian Al-Qur’an itu dijelaskan oleh Nabi Muhammad saw baik dengan kata-kata mahupun dengan perbuatannya. Perkataan dan perbuatan inilah yang disebut AS-Sunnah.

Sahabat-sahabat nabi dan para tabi’in sempurna pengetahuan mereka tentang bahasa Al-Qur’an, bahasa Arab, dan mengetahui pula sebab-sebab turunnya, rahsia-rahsia syariat dan tujuannnya. Pengetahuan ini disebabkan kerana pergaulan mereka dengan nabi s.a.w., di samping kecerdasan mereka sendiri. Karana itu mereka tidak memerlukan peraturan-peraturan dalam mengambil hukum (istinbat), sebagaimana mereka tidak perlu membuat kaedah-kaedah untuk mengetahui bahasa mereka sendiri ( Bahasa Arab).

Sesudah Islam meluas dan bahasa Arab sudah bergaul dengan bangsa-bangsa lain, maka dibuatlah peraturan-peraturan bahasa Arab. Selain untuk menjaga bahasa Arab sendiri sebagai bahasa Al-Qur’an, dari pengaruh-pengaruh bahasa lain, juga agar bahasa itu mudah dipelajari bangsa lain. Di samping itu, banyak peristiwa-peristiwa baru yang timbul dalam segala lapangan hidup dalam keadaan mencari dan menentukan hukum peristiwa-peristiwa tersebut.

Para ulama tersebut telah tersebar di negri-negri yang baru dan terpengaruh pula oleh lingkungan dan cara berfikir negeri itu yang berlainan satu sama lain. Karana itu masing-masing ulama’ dalam melakukan ijtihad dan mencari hukum menempuh jalannya sendiri-sendiri yang dipandangnya benar atau yang sesuai dengan jalan fikirannya. Keadaan ini sudah tentu menumbuhkan perbezaan pendapat, baik sebagai keputusan hakim mahupun sebagai fatwa, bukan saja antara satu negeri dengan yang lain, bahkan antara satu daerah dengan daerah lain dari suatu negeri.

Timbullah fikiran untuk membuat peraturan-peraturan dalam ijtihad dan pengambilan hukum, agar dengan peraturan-peraturan ini dapat diperoleh pendapat yang benar dan agar dapat diperbezakan jarak perbedaan-perbedaan tersebut.

Yang pertama membuat peraturan-peraturan tersebut adalah Imam Syafie (wafat 204 H) yang ditulisnya dalam kitab “Ar-Risalah”. Dalam kitab ini ia menceritakan tentang Qur’an, kedudukan hadis dan bermacam-macam, ijma’, qias, dan semua peraturan dikira hukum.

Usaha Imam Syafie ini merupakan batu permulaan Ilmu Usul Fiqh yang kemudian dilanjutkan pembahasannya oleh para ahli usul sesudahnya, sehingga menjadi banyak pembincangannya.

Para ulama’ usul membicangankan persoalan Usul Fiqh tidak selalu sama; baik tentang istilah-istilah mahupun tentang jalan pembicangannya. Karana itu, maka terdapat dua golongan iaitu:

1.Golongan ahli ilmu kalam atau mutakallimin.

2.Golongan Hanafiyyah.

Golongan pertama dalam pembahasannya selalu mengikut cara-cara yang lazim digunakan ilmu kalam, iaitu dengan menggunakan akal fikiran dan alasan-alasan yang kuat dalam meletakkan peraturan-peraturan, tanpa memperhatikan apakah peraturan-peraturan tadi sesuai dengan soal furu’ atau tidak. Jejak ini diikuti oleh sebagian ulama’ Syafi’iyyah dan Malikiyyah seperti:

1.Abu Hasan Muhammad bin Ali Al-Bashry As-Syafie (wafat 463 H) yang mengarang kitab “Al-Mu’tamad”.

2.Abu Ali Abdul malik bin Abdulloh An-Naisabury Al-Juwainy, terkenal dengan sebutan imam haromain (wafat 478 H). yang mengarang kitab “Al-Burhan Fi Usul al-fiqh” dan “Nadlomul Waraqat Fi Usul Al-Fiqh Li Al-Mubtadi’in”.

3.Abu Hamid Al-Ghazali As-syafie (wafat 505 H) yang mengarang kitab “Al-Mushtashfa Fi ‘ilm Al-Usul”

4.Abu Hasan Ali bin Muhammad yang terkenal dengan Syaifuddin Al-Amudi (wafat 631 H) yang mengarang kitab “Al-Ihkam Fi Usul Al-Ahkam”.

5.Abu Bakar Muhammad Al-baqillani (wafat 403 H/1013 M) yang mengarang kitab “At-Ta’rif Wa Al-Irsyad Fi Tartib Turuq Al-Ijtihad”

6.Fahruddin Muhammad bin Umar bin Husain Ar-Rozy (wafat 606 H) yang mengarang kitab “Al-Mahsul Fi Usul Al-Fiqh”.

Ulama-ulama yang datang setelah mereka, meringkaskan dari kitab-kitab itu dan kadang-kala mengemukakan pendapat mereka sendiri yang berbeza dengan pendapat para ulama’ tersebut. Di antara mereka ini adalah: Al-Baidlawy As-Syafi’ie (wafat 685 H) yang mengarang kitab “Al-Minhaj”.

Adapun golongan kedua, iaitu golongan Hanafiyyah, dalam pembicaraannya memperhatikan dan menyesuaikan peraturan-peraturan pokok dengan soal-soal furu’,sehingga mereka sebenarnya menentukan peraturan-peraturan pokok tersebut berdasarkan furu’ yang telah diterima dari imam-imam mereka. Apabila peraturan-peraturan pokok tadi bertentangan dengan soal-soal furu’, maka peraturan pokok tadi diubah demikian rupa sehingga sesuai dengan soal furu’.

Diantara ulama’ golongan Hanafiyyah adalah:

1.Abu Bakar Ahmad bin Ali Al-Jassas (wafat 370 H) yang mengarang kitab “Usul Wa Taqwim Al-Adillah”.

2.Fakhrul Islam Muhammad bin Ali Al-Bazdawi (wafat 483 H) yang mengarang kitab “Al-Usul”.

3.Abdullah bin Ahmad An-Nasafi (wafat 790 H) yang mengarang kitab “Al-Mannar”.

4.Al-Maturidi, yang mengarang kitab “Ma’akhiz As-Syara’i”.

5.Imam Abu Al-Hasan (wafat 340 H) yang mengarang kitab “Ar-Risalah Al-Karkhi Fi Al-Usul”.

Sesudah mereka semua, datanglah angkatan baru yang mempersatukan kedua aliran tersebut (aliran Mutakallimin dan Hanafiyyah).

Di antara mereka adalah:

1.Sadrus Syari’ah (wafat 747 H) yang mengarang kitab “Tanqih Al-Usul”.

2.Muzaffaruddin Ahmad bin Ali Al-Baklabaki yang popular dengan julukan Ibnu As-Sa’ati (wafat 694 H) yang mengarang kitab “Badi’ An-Nidzom”.

3.Kamal Ad-Din bin Hammam (wafat 861 H) yang mengarang kitab ”At-Tahrir”.44.

4.Shadrus Syari’ah As-Syafi’ie (wafat 747 H) yang mengarang kitab “At-Taudlih”.

5.Tajuddin bin As-Sabuki As-Syafi’ie (wafat 771 H) yang mengarang kitab “Jam’ul Jawami’”.

6.Muzaffaruddin Ahmad bin Ali Al-Baghdadi Al-Hanafi (wafat 694 H) yang mengarang kitab “Al-Ahkam”.

Ulama-ulama sesudah itu karyanya hanya terbatas dalam mensyarahkan kitab-kitab yang telah ada dan tidak ada pendapat yang memihak dari pihak mereka. Hal ini berlangsung sampai datang Qadli Muhammad bin Ali bin Muhammad As-Syaukani (wafat 1255 H) yang mengarang kitab “Irsyadul Fuhul Ila Tanqihulhaqqi Min Ilmil Usul”.

Dalam kitab ini dikemukakan dalil-dalil ulama mazhab yang berbeza-beza dan mentahqiqkan mana yang benar dan mentarjihkan (menguatkan mana yang lebih kuat menurut pendapatnya, tanpa menghiraukan apakah itu pendapat jumhur atau bukan. Dalam beberapa hal beliau tidak sependapat dengan jumhur, bahkan merasa hairan melihat dalil-dalil mereka yang lemah.

Sepeninggalan As-Syaukani (muridnya Sayyid Muhammad Siddiq Hasan Khan), Bahadur menyusun kitab ringkasan tersebut dengan nama “Hushulul Akmul Min Ilmil Usul”.

Selain kitab-kitab yang tersebut di atas banyak lagi kitab-kitab usul yang lain, seperti:

1.Tashihul Wushul ila Ilmil Usul karangan Syeikh Abdurrahman ‘iedul Mahlawi (wafat 1920 M).
2.Usul Al-Fiqh karangan Muhammad Al-Hudlari Biek (wafat 1927 M/1245 H).
3.Usul Al-Fiqh karangan Al-Ustadz Abdul Wahhab Khalaf .
4.Usul Al-Fiqh karangan Muhammad Abu Zahrah.
5.Usul At-Tasyri’ Al-Islami fi Thuruq Al-Istinbat karangan Al-Ustaz Ali Hasbullah.
6.Mabahits Al-Hukmi ‘Inda Al-Usuliyyun karangan Abdussalam Madzkur.
7.Al-Madkhal ila ilm Usul Al-fiqh karangan Dr. Muhammad Ma’ruf.
8.Al-fikr Al-Usuly karangan Abdul Wahhab Ibrahim Abu Sulaiman.
9.Usul Al-fiqh Al-islami karangan Dr. Wahbah Az-Zukhaily.
10.Al-Luma’ fi Usul Al-fiqh karangan Abu Ishaq Ibrahim bin Ali bin Yusuf Al-Fairuz Abadi As-syirazi (wafat 476 H).
11.Al-Ma’alim fi Usul Al-fiqh karangan Muhammad bin Umar bin Husain Ar-Razi (wafat 606 H).

Kitab-kitab Usul fiqh yang berbahsa Indonesia.

12.Kelengkapan Dasa-dasar Fiqh karangan Prof. T. M. Hasbi As-Shiddiqie.
13.Pengantar Hukum-hukum Islam karangan Prof. T. M. Hasbi As-Shiddiqie.
14.Pokok-pokok Pengarangan Imam-imam Mazhab dalam Membina Hukum Islam karangan Prof. T. M. Hasbi As-Shiddiqie.
15.Usul fiqh karangan A. Hanafi M.A.
16.Usul fiqh Metodologi Hukum Islam karangan Prof. Drs. H. A. Djazuli dan Dr. C. Nurol Aen, M.A.
17.Usul fiqh karangan Dr. Zainal Abidin Ahmad.

0 comments:

Post a Comment